We Refugees, 2015

Nora Al-Badri and Jan Nikolai Nelles
with Ajmal, Ali, Amer, Daniel, Hassan, Husam, Mohamed, Muhammad, Noor, Omar, Rami and Rawia.

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Interview on Spiegel Online about the project We Refugees
PDF / URL [German]

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EN // We Refugees collects photographic fragments of individual stories of escape, whose paths all cross in Berlin. The title of the exhibition was inspired by an essay of the same name by Hannah Arendt in 1943. Therein, refugees were termed the “Avantgarde of their nation”. Photography brought along by refugees, or taken during their escapes, were arranged into a narrative by the artists Nora Al-Badri and Jan Nikolai Nelles. The concrete threat of the so-called floating combat zone, which also exists in Germany for some refugees, is visually reflected by the exhibition. In order to protect the refugees and their families from further persecutions, the living portrayed people in the photographs are anonymised and visual overlays are created. The faces that you look into, as they are not anonymised, belong to the dead. The exhibition talks about the ineffability of the experienced. The family photographs and escape-diary mobile phone images testify of loss and death, as well as luck and hope. It is an approach to the Brechtian refugee talks, and his concept of “in between time”. Figuratively speaking, it is “in between photography”: Impulses of oppositional thinking are given by fragmentarism, fragility and ironic commentation.

DE // We Refugees versammelt fotografische Fragmente individueller Fluchtgeschichten, deren Wege sich in Berlin kreuzen. Der Titel der Ausstellung ist an den gleichnamigen Essay von Hannah Arendt aus dem Jahr 1943 angelehnt. Flüchtlinge werden darin als die „Avantgarde ihrer Völker” bezeichnet. Fotografien, die von Flüchtlingen mitgebracht oder auf ihrer Flucht aufgenommen wurden, sind von den Künstlern Nora Al-Badri und Jan Nikolai Nelles zu einem Narrativ arrangiert worden. Die konkrete Bedrohung der sogenannten erweiterten Kampfzone, die für einige Flüchtlinge auch in Deutschland besteht, schlägt sich visuell in der Ausstellung nieder. Um die Flüchtlinge und deren Familien vor weiterer Verfolgung zu schützen, wurden die noch lebenden abgebildeten Personen auf den Fotografien anonymisiert und visuelle Überlagerungen gebildet. Die Gesichter in die man blickt, da sie nicht anonymisiert wurden, gehören Toten. Die Ausstellung erzählt von Unaussprechlichkeiten des Erlebten. Die Familienbilder und Fluchttagebuch-Handybilder zeugen von Verlust und Tod, ebenso wie von Glück und Hoffnung. Es ist eine Annäherung an die Brechtschen Flüchtlingsgespräche und seinen Begriff der ‘Inzwischenzeit’. Übertragen handelt es sich um ‘Inzwischenfotografie’: Durch Fragmentarismus, Brüchigkeit, ironische Kommentierung werden Impulse zum widerständigen Denken gegeben.

This project got support by Petra Rietz, Salon Galerie and d’mage.

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MILLERNTOR GALLERY #5
2. - 5. Juli 2015
Millerntor Gallery, Budapester Straße 29, 20359 Hamburg

GALLERY WEEKEND at Petra Rietz Salon Galerie
25. April - 3. Mai 2015
Opening: Fr. 24. April, 18 Uhr
Einführung von Dr. Elisabeth Klotz, Dozentin und freie Kuratorin
Musik vom Ensemble ECATUOR und syrische Traditionell.